»•¤©§|§©¤•» fAce 2 fAce Band «•¤©§|§©¤•«
حبيبي الزائر:
أنت غير مسجل ممكن تسجل وتدعمنا بالمنتدى وشكراً للزيارة.
وإن ظهر لك عند التسجيل بعض الأخطاء مثل كلمة المرور غير قوية
أو الاسم مسجل لشخص اخر فهذا حكي فاضي.
لأنها شكليات من عندي أنا واعتبر نفسك مسجل

Admin: X_M!X
حبيبي الزائر:
أنت غير مسجل ممكن تسجل وتدعمنا بالمنتدى وشكراً للزيارة.
وإن ظهر لك عند التسجيل بعض الأخطاء مثل كلمة المرور غير قوية
أو الاسم مسجل لشخص اخر فهذا حكي فاضي.
لأنها شكليات من عندي أنا واعتبر نفسك مسجل

Admin: X_M!X
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

¨°°o°°¨]§[° F.2.F=[X+MIX+Jondi] °]§[¨°°o°°¨

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

موسيقى السود (أنواع الراب)

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin

المساهمات : 91

موسيقى السود  (أنواع الراب) Empty
مُساهمةموضوع: موسيقى السود (أنواع الراب)   موسيقى السود  (أنواع الراب) Icon_minitimeالخميس يونيو 03, 2010 4:07 am

هنتكلم عن الانواع اللي هما : Hardcore , Harmony , Flip Flop , Midwest , Old School , New School , Dark , Club , RnB

اول حاجة الـ RnB :-

الـ RnB هو زي الغناء بالظبط و لكن داخل مجال الهيب هوب و في رابرز كتير بيغنو RnB و اشهرهم طبعاً Akon
و 90% من الرابرز بيخلو الـ Chourse بتاع اغانيهم بأسلوب الـ RnB علشان بتدي زي حاجة جمالية و اختلاف في التراك

2- الـ Club :-

الـ Club هو نوع الرقص و الفرفشة و المسخرة يعني اغاني راب بتشتغل عادة في الحفلات و كدة
و من اشهر الناس اللي بتغني النوع دة Three 6 Mafia و في اغنية مشهورة لـ Tech N9ne اسمها Bout Ta Bubble
و معظم اغاني الـ Club مفيهاش جمل معبرة او شئ مستفاد بس علشان تولع الحفلة و كلة يرقص

3- الـ Dark :-

الـ Dark نوع الحزن و بيعبر عن حاجات داخل الرابر حزينة و كلها ظلماء و طبعاً كينج الحوارات دية كلها هو Tech N9ne طبعاً بلا منافس
و لقب Tech N9ne هو King Of Darkness و اشهر اغنية لية في نوع الـ Dark هي Blackened The Sun

4- الـ New School :-

هو نوع من الراب الجديد بعد موت الـ Old School طبعاً و جايلكو في الكلام عنة .. الـ New School و فعلاً جديد يعني يعتبر تطوير
للـ Old School في نوع البيتات ( الالحان ) حتي في طريقة الكلمات و الفلو بتاع الرابر اللي بيغني كمان
حتي بئيت جديدة في لبس الرابر شوية و هيقلبو Emo و في نجوم الـ New Skool
اللي هما lil wayne ,Drake , Jae Millz ,Mack Maine و دول محدش معترف بيهم اصلاً

5- الـ Old School :-

دة بائة زمن الفن الجميل القديم العظيم .. هو اول حاجة ظهرت في الراب اصلاً و من احسن الانواع كان كلة ابداع × ابداع
و كان بيعتمد علي الكلمات قبل الموسيقي و قبل الفلو بس طبعاً كانت الموسيقي و الفلو قوية
و هو بدء علشان الناس تعبر عن مشاكلها في ابيات شعر عادية و مع التطور بائة موسيقي و راب و الحياة بئيت حلوة معاهم
و نجوم الـ Old School كتير و طبعاً كلهم متميزين و في منهم لغاية دلوقتي و مكملين في الابداع طبعاً
هما كتير جداً بس انا هقول اشهرهم : Dr.DRE , Eazy-E , Biggie ,Ice-T , 2Pac , Snoop Dogg , WC , Ice Cube , Mc Ren , Rakim , Mack 10 و في كتير بس دول كفاية دول اعلام الـ Old School

6- الـ Midwest :-

و هو نوع يعتمد علي السرعة و الوزن في نفسي الوقت و مش اي حد بيفهمة
يعني معظم مستمعينة ناس خبيرة في الراب و بتسمعة علطول علشان لو مالهاش علاقة بالهيب هوب هتكرة الراب و اللي بيغنية
و هو بيظهر مهارات الرابر اللي بيغني و يبين مستواة عن بقيت الرابرز و طبعاً الكينج في الـ Midwest هما
Bone Thugs N Harmony و هما اللي اخترعو و جية بعدهم Tech N9ne
و اشهر اغنية لية في الاسلوب دة هي Welcome To The Midwest و اغنية Midwest Choppers

7- الـ Flip Flop :-

هو نوع غريب نوعاً ما و هو بيعتمد علي كلمات تكون كلها متشابهة مع بعض و تكون في موضوع واحد و الحروف قريبة من بعض
و الرابر صاحب الاسلوب دة بينط من بين الكلام اكنة Spider Man من كلمة كلمة و دة اسلوب احترافي طبعاً مش اي حد يغنية
و اشهر ناس في النوع دة هما : Twista , Krayzie Bone , Layzie Bone , Tech N9ne

8- الـ Harmony :-

هو نوع منفرد و منقرض الايام دية بصراحة و هو بإختصار تناغم طبقة الصوت مع الميلودي و اسلوب احترافي بردة
و معلمين الهارموني هما : Bone Thugz N Harmony و علي رأسهم Bizzy Bone

9- الـ Hardcore :-

نوع الشراسة و التمرد و العنف و القسوة و هو بيستخدم في الديسات و التهزيق و قلة الادب
يعني الكلام بيكون عنيف و الاسلوب بيكون فية عنف زي ضرب النار و الانترو يكون فية ضرب نار و حوارات عصابات و بتاع والفلو دة المفضل لياا
و اشهر واحد Hardcore هو : Dmx و هو اصلاً ملقب بـ King Of Hardcore
https://face2faceband.yoo7.com

موسيقى السود (أنواع الراب)
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مصطلحات الراب وطوائف السود
» بعض اغاني لاجئين الراب
» معلومات عن نجم الراب 50 CENT
» الفرق بين الراب والهيب هوب
» طريقة تأليف أغاني الراب